Er det virkelig slik at man kan reise i tid uten å virkelig gjøre det? Tanken slo meg en eller annen gang i går, og etter å ha tegnet ned noen skisser, er jeg faktisk overbevist om at man kan reise ett døgn tilbake i tid kun ved hjelp av noen få, lette steg mot øst.
For; datolinjen går et eller annet sted midt i Stillehavet, og skiller en ukedag fra en annen. Det vil altså si at uka startet her for lenge siden, selv om klokka kun er litt over 9 her i Norge. Det i seg selv er ganske rart å tenke på. La oss kalle dette vårt utgangspunkt, og la oss tenke oss at denne datolinjen går tvers gjennom en eksotisk øy. Står man akkurat ett steg vest for dette skillet klokken 00:01 mandag 28.august, betyr dette at man kan se et døgn tilbake i tid ved å rette hodet østover. Dette fordi punktet øst for datolinjen befinner seg et helt døgn tilbake i tid, og at tiden der dermed er 00:01 søndag 27.august.
Rart å tenke på?
Det synes ihvertfall jeg. Jeg sitter og tenker på om dette virkelig er tilfelle, men det finnes ingen annen løsning. I og med at jordkloden har 24 timer, og datolinjen skjærer i ett punkt, så må jo dette stemme. Det var vel ved overgangen til år 2000 at det var populært for en del rikfolk å starte nyttårsfeiringen i Australia, for så å reise med Concorde til Europa og feire nyttår der, før de reiste videre med den samme Concorden til USA og feiret nyttår der også. Tre nyttårsfeiringer innenfor ett reelt døgn er ikke så verst, men det er likevel ganske surrealistisk. Tilbake til fremtiden, eller fremover mot fortiden?
Tid er et merkelig begrep som vel egentlig ingen har klart å definere helt klart og tydelig, men som likevel alle har et eller annet forhold til. Alle har vel hatt dårlig tid en eller annen gang, men hva betyr egentlig dette? Jeg tror jeg skal la spørsmålet stå ubesvart.
Det som derimot er en litt morsom tanke, er at om man har med seg sin kjære til stedet der datolinjen skjærer, og har sex, så vil man faktisk ha mulighet til å gå noen få steg østover og ha sex i går rett etter man hadde sex i dag. Den reelle tiden er og blir den samme, men det blir likevel et døgns forskjell.
Eller? Jeg satt og tenkte hardt og lenge på dette i går. Stemmer det, eller er jeg helt på jordet?

35 kommentarer In " Reise i tid uten å gjøre det? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 28th 2006 at 9:30 am
Nå har du tenkt for mye igjen krabbisen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 10:04 am
#1 Tuddelu
Hmm, tenke gjør jeg vel alltid, men det er irriterende når man ikke kommer frem til noen konkrete svar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 10:05 am
Så snart jeg begynner tenke på begrepet tid, blir jeg nesten lit smågal..
Leste du om mannen som har vært lengst sammenhengende i verdensrommet? Han hadde i følge Einsteins teorier tidsforskjøvet seg med noen sekunder. altså: Hvis en tvilling er på jorden, ens den andre er i verdnsrommet. Så vil aldersforskjellen mellom dem endres når han ene er i rommet over lang tid… er ikke mye det er snakk om, men litt..
Nå ble jeg litt smågal igjen.. snakkes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 10:29 am
#3 adrian_dice
Ja, jeg leste om denne mannen. Det er jo helt galskap når man begynner å tenke på det, og kanskje det er nettopp derfor sånne som deg og meg ikke er skaåpt for å tenke på slike ting
Drit i tiden, lev livet. Hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 12:14 pm
Nettopp.
Slutt å tenk.
Tenk eller på noe fornufti..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 12:17 pm
Hmmm… Tid er noe merkelige greier som ikke er lett å definere. Men klokkeslett og tidspunkt er noe vi mennesker har funnet på. Datolinjen er definert av mennesker, – og dermed lettere å forholde seg til. Selv om datoen endrer seg med et skritt østover, endrer ikke tiden seg.
Eller? Nå ble jeg også litt forvirret, her
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 12:19 pm
# Beste svaret jeg har hørt så langt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 12:38 pm
Sannelig om jeg vet. Men en morsom tanke, da.
Men håper alt er bra med deg. Nå er det høst.. Har du snart bursdag??
Det er sjeldnere du blogger om dagen, noe som er svært forståelig, da
Mariell
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 11:25 pm
#5 Keero
Jeg tenker da fornuftige tanker som angår deg hele tiden
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 11:26 pm
#6 fioljenta
Derfor overskriften “reise i tid uten å gjøre det”. Man reiser jo egentlig tilbake i tid selv om man per definisjon bruker tid på å krysse denne datolinjen. To motstridende tidsaspekter kan man vel kanskje kalle det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 11:28 pm
#8 Mariell
Jeg blogger sånn litt iblant, men nå viser det seg at jeg nesten bør slutte med dette svineriet – det fører bare elendighet med seg.
Jeg har bursdag om en knapp måned, det husker du vel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2006 at 11:30 pm
tid finnes ikke. gud finnes ikke. det er mye som ikke finnes. vi bare skaper det vi trenger for å sette ting i system. uansett feilaktighet, så aksepterer mange umiddelbart at dette eksisterer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2006 at 8:57 am
#9 jammen da er det greit!:D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2006 at 9:40 am
#12 TFAT
Hmm. Er enig med deg i at det ikke finnes noen gud, men tid? Vi bruker jo tid hele tiden – alle som en. Mennesker er avhengige av tid. Hvordan kan du da påstå at det ikke finnes?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2006 at 4:29 pm
Hehe,det er ikke bare jeg som tenker for mye nei!
Ja,tid er et merkelig begrep,Bulle. Du har helt rett, og jeg tenker på det mye når jeg er ute og reise. Alt dette med jetlag og justering av tiden. Merkelig…
Lejon,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2006 at 5:14 pm
#14
Jeg skal svare i et lenger innlegg. Har for mye i hodet om tid og dens ikkeeksistens til at jeg kan legge det som en kommentar.
Tracker til deg når det er publisert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2006 at 9:13 pm
Fioljenta..
Det er vel ikke menneskene som ha funnet opp tiden! Det er ikke vi som har bestemt at nå skal det bli vinter… og nå skal det bli sommer…
Forholdet mellom månen, sola og jorden bestemmer tiden! Men det e mennesket som la 2 og 2 sammen, og laget en klokke… Taadaa!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 12:30 am
#11
“Elendighet”!?? Har det ikke kommet gode ting ut av det da??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 9:28 pm
Hmmm.. Hvis det er slik som du tenker.. Da kunne man vel kommentert innlegg her, allerede før de var skrevet? Eller noe sånt..
-Fysikk på roteloftet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 9:32 pm
#15 Lejon
Jetlag er i og for seg ikke såååå merkelig, da man stiller klokka etter sola. Man ville ikke fått jetlag i situasjonen jeg beskriver f.eks, man ville bare befunnet seg ett døgn tilbake i tid – det er dét som er merkelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 9:33 pm
#17 Malin
Vet ikke helt om jeg er enig med deg. Det er vi mennesker som har satt ord på tiden, og satt den i en form for system – selv om den styres av sola.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 9:34 pm
#18 Mariell
Hehe, joda det har det. Lang historie, kan ta det via msn en eller annen dag
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2006 at 9:36 pm
#19 Roteloftet
Man kan ikke kommentere et innlegg før det er skrevet, men man kan vel kanskje det i teorien likevel.
Hvis jeg skriver et innlegg 30.august klokken 23.00, så kunne du, om du hadde befunnet deg tvers over datolinjen, skrevet kommentar den 29.august kl. 23.03 f.eks.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2006 at 1:03 am
#22
Klart det, kompis.
Sov godt! =)
Mariell
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2006 at 4:59 pm
Oy, det var en interessant tankerekke! Har lillesøstra mi i Uniten, jeg, -de feirer nyttår 6 timer etter oss, de, -*na-na-na-na-naaaa-na*!
(Den var dyyyp, du…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2006 at 11:38 am
#25 mairmog_8
Dyp ja, det var jo akkurat det jeg skrev over her
Nei, man får kutte ut å tenke på tid og sted, det er bedre å leve i nuet ;D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 10:12 am
Jeg håper du har rett, og at jeg en eller annen ganger får penger nok til å reise i tid på den måten. Jeg skulle gjere hatt et par ting ugjort, særlig dagen derpå. Spørsmålet som plager meg mest nå er om jeg hadde klart å komme meg ut av senga på en slik dag for å faktisk reise i tid og få det ugjort, Og om fylleangsten ville forsvunnet for dugg som solen i samme slengen. Det er kanskje å håpe litt vel mye…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 10:17 am
Hvis du står på nord eller sørpolen, kan du i teorien feire 24 nyttårfester på et døgn, ved å gå et skritt hver time:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 10:21 am
Fascinerende tanke Krabbe
Men tenk på dette. Du lever, er. Alt du har gjort, blir fortid. Med andre ord, du reiser kontinuerlig fremover i tid
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 9:03 pm
#27 Jannicke
Ting man ønsker ugjort ja, det ønsker vel alle. Nå er det vel per dags dato ikke oppfunnet noen tidsmaskin, men det kan jo tenkes at det kommer en eller annen gang
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 9:03 pm
#28 Nunzio
Det kommer til å bli tidenes fyllefest
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2006 at 9:04 pm
#29 Wolfsea
Jaaaa, men jeg vil ikke reise fremover i tid, det er jo ikke noe fascinerende. Det å reise bakover i tid derimot…
Tenk deg å bli spaghetti-cowboy f.eks
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 27th 2008 at 9:56 pm
Ja, dette var virkelig noe å tenke på. Fikk virkelig hjernen i høygir nå!
Jeg tror ikke det er mulig å reise i tiden. Selv og tidsforskjellene kan variere fra land til land, vil vi alle leve i samme år, og med de samme oppfinnelsene. Selv om alle ikke har penger til å kjøpe disse gjenstandene, finnes de, og skal i teorien være mulig å skaffe for de aller fleste. Hvis en oppfinnelse opprinnelig kommer fra f. eks. USA, er det likevel mulig for oss i Norge å kjøpe den. Dette var noen tanker som slo meg. Men samtidig var det litt forvirrende å lese og mannen i verdensrommet. Tenk og det virkelig er mulig å reise i tiden! Dette er noe jeg aldrig tror vi kommer til å få noe ordentlig svar på, men er likevel interessant å tenke på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 26th 2008 at 4:43 pm
Mye bra tanker her. noen litt på kanten av hva som er logisk og ei. men jeg begynte å tenke litt: viss vi aldri hadde skrevet ned tiden på noen måte, og altså ikke hadde hatt noen form for tidsbegrep, ville da livet vårt føles uendelig langt, lengre enn det føles i dag, kortere enn det føles i dag, eller vil livet vert over på et blunk? noen meninger…eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing